Szabó Dezső

  • KETRZYN-OSIEDLE MIESZKANIOWE IM. GENERALA WLADIYSLAWA SIKORSKIEGO, 1992

    OFSZET, LAKKFESTÉK / OFFSET, LACQUER PAINT, 105X293MM

  • WIEN-STAATSOPER, 1992

    OFSZET, LAKKFESTÉK / OFFSET, LACQUER PAINT, 105X297MM

  • WIEN-SCHLOSS BELVEDERE, 1992

    OFSZET, LAKKFESTÉK / OFFSET, LACQUER PAINT, 105X592MM

  • BUDAPEST - MAGYAR NEMZETI MÚZEUM/MŰCSARNOK, 1991

    OFSZET, LAKKFESTÉK / OFFSET, LACQUER PAINT, 105X295MM

  • SZIGLIGET, 1992

    OFSZET, LAKKFESTÉK / OFFSET, LACQUER PAINT, 103X1160MM

  • BUDAPEST - A PARLAMENT ESTI FÉNYBEN, 1992

    OFSZET, LAKKFESTÉK / OFFSET, LACQUER PAINT, 148X210MM

  • WARSZAWA- KATEDRA SW JANA, 1992

    OFSZET, LAKKFESTÉK / OFFSET, LACQUER PAINT, 146X208MM

  • WIEN-PETERSKIRCHE/MARIA AM GESTADE, 1992

    OFSZET, LAKKFESTÉK / OFFSET, LACQUER PAINT, 146X207MM

  • WARSZAWA-RYNEK STAREGO MIASTA, 1992

    OFSZET, LAKKFESTÉK / OFFSET, LACQUER PAINT, 147X208MM

  • ÜDVÖZLET A BALATONRÓL! 1992

    OFSZET, LAKKFESTÉK / OFFSET, LACQUER PAINT, 105X294MM

  • Bio

SZABÓ Dezső (1967)

Studied between 1990-97 at the Painting Faculty of the Hungarian Academy of Fine Arts. After his early monochrome paintings, his interest turned to photography. He records the scenes of air and natural disasters (Black Box, 1999), various natural phenomena (Tornado, 2001), enigmatic locations (Location, 2000), and deep-sea photography, on his small film camera, modelled from still photos extracted from television programmes, for the most part. With the re-creation of the scene and the image, Szabó questions the mechanisms of the functioning of images and their contemporary status. The self-annihilating logic of the maquette and the chosen subject matter indicates a kind of extreme in the modelling of the scene in his Time-Bomb series (2008).

Képzőművész. 1990-97-ig Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szakára jár. Érdeklődése a kezdeti monokróm festészeti munkák után a fotografikus képrögzítés felé fordult. Légi és természeti katasztrófák (Black box, 1999), különféle természeti jelenségek (Forgószél, 2001), titokzatos helyszínek (Helyszín, 2000), mélytengeri felvételek, többnyire televíziós adások kimetszett állóképeiből modellezett látványokat rögzít kisfilmes kameráján. A látvány és a kép újrateremtésével Szabó a képek működésének mechanizmusára, azok jelenkori státuszára kérdez rá. A látvány modellezésében egyfajta végpontot jelöl a makett és választott téma önmegsemmisítő logikája a Time Bomb-sorozatban (2008).