Hajas Tibor Művek Aktuális

Hajas Tibor (1946-1980)

Performansz művész, képzőművész, költő. A budapesti underground közegéből induló Hajas Tibor a performansz és a body-art jelentős közép-kelet-európai képviselője, az 1970-es évek magyarországi „nem-hivatalos” művészeti színterének meghatározó alakja. Pályafutását költőként kezdte az 1960-as évek második felében, az 1970-es évek elején utcai akciókat hajtott végre és konceptuális művészettel foglalkozott. A Fluxus által inspirált korai munkáihoz szövegeket társított (Levél barátomnak Párizsba, 1975), majd figyelme az évtized közepén a film és a videó médiumára irányult (Öndivatbemutató, 1976). Akcióinak karaktere 1977 körül változott meg, ettől kezdve jellegük színpadiassá, rituálissá vált, 1978-tól előadott performanszaiban önmaga mentális és fizikai határait kutatta. A „kamera számára” előadott performanszaiban, melyeket Vető János dokumentált, megjelent szenvedés és az önfeláldozás, egy transzcendens állapot elérésére való törekvés, illetve a Bercsényi Kollégiumban megrendezett Chöd (1979) performansz, és a Tumo I-II (1979) című munkák esetében a tibeti vallásfilozófia életről és halálról alkotott nézeteinek hatása is. Hajas performanszainak fontos eleme volt a sötétségben felvillanó fény, illetve a vaku, magnéziumport és gyújtózsinórt használt saját testének és az elkészült fénykép felületének megégetésére is a Képkorbácsolás (1978-79) című munkák esetében. Hajas Tibor 1980-ban a makói művésztelepen dolgozott, Budapestre való hazatérése során autóbaleset áldozata lett. Retrospektív kiállításait Nightmareworks: Hajas Tibor címmel az Anderson Gallery (Richmond, USA) 1990-ben, Hajas Tibor (1946-1980)címmel a budapesti Ernst Múzeumban 1997-ben, Kényszerleszállás címmel pedig a budapesti Ludwig Múzeumban rendezték meg 2005-ben. Műveit számos nemzetközi kiállításon mutatták be (pl. Works and Words, De Appel, Amszterdam, 1979; Out of Eastern Europe – Private Photography, List Visual Center, Massachusetts Institute of Technology, Massachusets; Gender Check. Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe. Zacheta National Gallery of Art, Varsó), munkái számos jelentős nemzetközi és hazai közgyűjteményben, többek között az Art Institute of Chicago (Chicago), a Ludwig Múzeum (Budapest), a Magyar Nemzeti Galéria (Budapest); a Moderna Galerija Ljubljana (Ljubljana) és a Museum of Fine Arts (Houston) gyűjteményében.

Művek

Aktuális

close

Érdeklődés

Red-y Made 342 (John Baldessari)

offset, ink, enamel on paper, 325x335 mm

close

Megrendelés

Works 2009-2019

Dóra Maurer: Quod Libet

Ár 2500 Ft

Mennyiség

Összesen 2500 Ft