Könyvek
Rákóczy Gizella
Vintage Budapest 2018
Szöveg: Beke László, Rákóczy Gizella, Simon Zsuzsa, Zsikla Mónika
Rákóczy Gizella (1947-2015)
Rákóczy Gizella 1966 és 1971 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán folytatta tanulmányait Fónyi Géza osztályában. 1976-tól egy régi skóciai sírábra kapcsán a négykarú spirálokkal és azok számtörvényeivel kezdett foglalkozni. A spirál magjából kiindulva a festészet nyelvére átültethető rendszert állított fel a kombinatorika segítségével. Rákóczy négykarú spirálmotívummal kapcsolatos térkitöltési és színelméleti kutatásainak eredményei az építészeti alkalmazhatóságukkal párhuzamosan, a saját képzőművészeti praxisában is fokozatosan a fókuszba kerültek, és az 1978-tól készülő temperafestményeken egyre komplexebb alakzatokban kezdtek el leképeződni és variálódni. A spirálkarok egymáshoz kapcsolódásainak törvényszerűségei és a négykarú spirál magjának (nucleus) felbontásából levezethető szabályszerűségek mintegy egymást magyarázva, egymásból következve kezdtek a képfelületeken vizuálisan kibomlani. Az első önálló rendszerek még a szürke szín négy tónusárnyalatával (1, 2, 3, 4) operáltak, de a szürke tónusárnyalatok sárgára, zöldre, kékre történő cseréjét már egészen korán megkezdte a festő. A szürke színárnyalatú táblákkal párhuzamosan már 1980-tól fokozatosan készültek színes temperafestmények, amelyek szintén komplex rendszereket elevenítenek meg képi formában (Hajlított spirál, 1987). 1998 után a négykarú spirálok számtörvényeinek temperaképeit az akvarell váltotta fel, és a technikával kapcsolatos rövid útkeresést követően a művész a Fibonacci sorozat matematikai képlete szerint kezdte el a transzparens festék tónusárnyalatait rétegezni. Az ismétlődő lépésekből álló műveletsorozat törvénye révén 2-től egészen 168 rétegnyi festék volt egymás fölé helyezhető (256 N, 2009). A Rákóczy által kikísérletezett technikának köszönhetően a nagyon sok egymás fölé helyezett réteg homogén, ragyogóan áttetsző színmezőket eredményezett, a számsor által pontosan meghatározott módon egymást fedő színsávok elrendezései négyzethálós képszerkezeteket hoztak létre. A spirálkarok permutációit megjelenítő akvarellsorozatokkal párhuzamosan egy másik problémakör is mindvégig foglalkoztatta a művészt, nevezetesen az évkör, vagyis a krétai vonalú labirintus problémája (Transzparens labirintus, 2015). Festészetének rendszerelvűsége és geometrikus konstruktív hagyományokhoz történő kötődése okán Rákóczy Gizella több szakmai szervezethez is csatlakozott, így tagja volt a Nemzetközi Szimmetria Társaságnak és a Magyar Vízfestők Társaságának. Művészetének analitikus, struktúrákban és sorozatokban gondolkodó minuciózus jellege sok szálon rokonítható Richard Paul Lohse és Agnes Martin festészetével.
Zsikla Mónika
Szöveg: Beke László, Rákóczy Gizella, Simon Zsuzsa, Zsikla Mónika
Angelo, Attalai, Bak, Csík, Hajas, Halász, Holics, Káldor, Kertész, Kinszki, Kismányoki, Langer, Lőrinczy, Maurer, Molnar, Pauer, Perneczky, Pinczehelyi, Rákóczy, Szendrő, Szíjártó, Türk
Attalai Gábor, Csiky Tibor, Erdély Miklós, Gáyor Tibor, Gémes Péter, Kerekes Gábor, Maurer Dóra, Perneczky Géza, Rákóczy Gizella, Szíj Kamilla, Türk Péter
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
2020 szeptember 1 – 2023 december 31
www.ludwigmuseum.hu